جایگاه سیب‌زمینی ایران در جهان

 در کشور ایران در حدود 180 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی به کشت محصول سیب‌زمینی اختصاص می‌یابد وسالانه به تولیدی در حدود 5 میلیون تن محصول سیب‌زمینی دست می‌یابد. این میزان تولید، کشور ایران را به جایگاه سیزدهم جهان رسانده است که نسبت به کشورهای همسایه، جایگاه و میزان تولید قابل توجهی است. ایران در تولید محصول سیب‌زمینی خودکفا بوده وهرساله این کشور در میزان تولید محصول سیب‌زمینی، با مازاد بر تولید این محصول روبرو است. از مهمترین کشورهایی که سیب‌زمینی ایران در آنها بازار دارد، عراق، افغانستان، ترکمنستان، کشورهای آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
 

تنظیم بازار داخلی با صادرات سیب‌زمینی

گاهی قیمت سیب‌زمینی آنقدر کاهش می‌یابد که کشاورزان قادر به تامین هزینه‌های کشت خود نیستند و در این زمان پیگیری جهت باز شدن مرزها و انجام صادرات به کشورهای همسایه و بخصوص به کشور عراق انجام می‌گیرد. با آزاد شدن صادرات سیب‌زمینی و به دنبال آن افزایش خرید و فروش سیب‌زمینی، روند قیمتهای داخلی افزایشی می‌شود و  این افزایش قیمت به نفع کشاورزان است و موجب سودآوری بیشتر در فصل زراعی آنها خواهد بود. ؛ لذا کشاورزان همواره  تمایل زیادی به انجام گرفتن صادرات سیب‌زمینی دارند.
 اما گاهی بر عکس این قضیه اتفاق می‌افتد. یعنی صادرات سیب‌زمینی باعث افزایش بیش از حد قیمتها در بازار داخلی ایران می‌شود و دولت جهت تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان درصدد ممنوعیت صادرات این محصول بر‌می‌آید تا از این طریق میزان عرضه به بازار را افزایش دهد و قیمت سیب زمینی متناسب گردد.
 صادرات سیب زمینی ایران

 چالشهای صادرات سیب‌زمینی ایران

صادرات سیب‌زمینی ایران هرساله با چالش‌ها و تغییرات زیادی همراه است. صادرات این محصول به تقاضای کشورهای همسایه بستگی دارد و هرساله مقادیر متفاوتی برای صادرات این محصول ثبت سفارش می‌شود. از سوی دیگر، سیاست صادرات محصول سیب‌زمینی در ایران نیز بر اساس مازاد تولید است و ابزار مهمی برای کنترل قیمت بازار سیب‌زمینی در ایران بشمار می‌رود. هرچند که سهم صادرات سیب‌زمینی ایران در حدود 10 درصد از کل تولید سالانه سیب‌زمینی کشور است اما تاثیر روانی زیادی در بازار داخلی ایران دارد و  قیمتهای سیب‌زمینی در کشور را بشدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 متاسفانه صادرات سیب‌زمینی در ایران دستخوش تصمیمات لحظه‌ای دستگاه‌های دولتی است و در بسیاری موارد بدلیل تامین نشدن تقاضای کشورهای مقصد، سیب‌زمینی ایران در حال از دست دادن بازار خود است که همین امر اقدامات جدی‌تری از سوی مسئولان کشور را طلب می‌کند.
  سیب‌زمینی ایران از کیفیت و شهرت زیادی در بازارهای جهانی برخوردار است. در صورتی که دولت راه صادرات را هموار کند و از تمام ظرفیتهای کشور به خوبی استفاده کند، درآمد ارزی بالایی نصیب کشور می‌شود. مدیریت درست و دقیق صادرات سیب‌زمینی از طریق ثبت سفارش کشورها پیش از تولید و انجام کشت بر اساس میزان سفارشات، ایجاد بازارهای جدید در سایر کشورها، تعادل مناسبی از لحاظ قیمت و عرضه محصول ­ایجاد می‌کند. در مقاله چگونه بازار سیب‌زمینی را آرام کنیم  به بررسی کامل راههای به تعادل رساندن بازار سیب زمینی در کشور پرداخته شده است.
درحال بارگزاری